Το λογιστήριο αποτελεί αναπόσπαστο κομμάτι του «πυρήνα» μιας επιχείρησης. Ένα άρτια οργανωμένο και δομημένο λογιστήριο μπορεί να συνεισφέρει σημαντικά στην έγκαιρη και σωστή λήψη αποφάσεων εξοικονομώντας χρόνο και χρήμα και συμβάλλοντας στην πρόληψη και ταχεία αντιμετώπιση τυχόν προβλημάτων και απρόβλεπτων καταστάσεων που μπορεί να προκύψουν. Η επιχείρηση, όπως και κάθε οργανισμός, για να επιβιώσει και ν’ αναπτυχθεί πρέπει να παρουσιάζει μια «εσωτερική υγεία», η οποία είναι κομβικής σημασίας για τη σωστή οργάνωση και προγραμματισμό όλων των διαδικασιών εσωτερικής λειτουργίας και παραγωγής έργου.
Ένα σωστά οργανωμένο λογιστήριο παρέχει τα εχέγγυα εσωτερικής υγείας, εύρυθμης λειτουργίας των καθημερινών συναλλαγών της επιχείρησης και παράλληλα βοηθά στον προγραμματισμό και στην τελική υλοποίηση των κατάλληλων επιχειρηματικών σχεδίων που απαιτούνται για την περαιτέρω ανάπτυξη και πρόοδό της. Αντιθέτως, ένα λογιστήριο χωρίς σωστές δομές και την προαπαιτούμενη οργάνωση μπορεί να προκαλέσει εσωτερικό χάος σε όλες τις λειτουργίες της επιχείρησης (σχέσεις με πελάτες, προμηθευτές, υπαλλήλους, δημόσιους φορείς κτλ.) αποτελώντας σημαντικό βαρίδι, το οποίο καθυστερεί την παραγωγή έργου και υπονομεύει συγχρόνως την ποιότητά του.
Κάθε οργανωμένο λογιστήριο οφείλει να απαρτίζεται από τον προϊστάμενο και έναν τουλάχιστον βοηθό λογιστηρίου, οι οποίοι με τις εξειδικευμένες γνώσεις και δεξιότητες που έχουν αποκτήσει κατά την εκπαίδευση, είναι σε θέση να εφαρμόσουν αποτελεσματικά τις ισχύουσες διατάξεις της Γενικής Λογιστικής και του Κ.Β.Σ. (Κώδικας Βιβλίων και Στοιχείων), της φορολογίας, του εισοδήματος φυσικών και νομικών προσώπων της εργατικής νομοθεσίας, καθώς και τη νομοθεσία της κοινωνικής ασφάλισης. Εν κατακλείδι, ο ρόλος τους είναι καθοριστικός για την άρτια και αποτελεσματική οικονομική λειτουργία του εκάστοτε οργανισμού υποστηρίζοντας ενεργά τα οικονομικά τμήματα και τις διευθύνσεις των διαφόρων μονάδων της επιχείρησης. Παρακάτω παρατίθενται ενδεικτικά μερικές από τις βασικές εργασίες που κρίνεται αναγκαίο να λαμβάνουν χώρα σε κάθε οργανωμένο λογιστήριο, οι οποίες ωστόσο διαφέρουν από επιχείρηση σε επιχείρηση και θα πρέπει να προσαρμόζονται σύμφωνα με τις εκάστοτε ανάγκες:
Αλλά και: